Pikku hiljaa olen rempannut nukketaloni viimeistä huonetta (ullakkoa lukuunottamatta) josta näyttää tulevan sitten työhuone. Aiemmin olen kirjoittanut suutari Adam Nyseliuksesta, joka pitää suutarinverstasta nukketaloni alakerran kulmahuoneessa. Muu osa talosta kuuluukin sitten kauppiaspariskunta Lillukalle. Talo on nimeltään Valkeamäki. Talon alimmassa kerroksessa suutarinverstaan vieressä toimii kauppias Einari Lillukan siirtomaatavarakauppa. Hän hoitaa liikettä yhdessä vaimonsa Ulriikan kanssa. Perheeseen kuuluvat vielä poika Toivo ja tytär Aliina sekä lemmikit Limppu (kissa) ja Lätty (koira). En ole kirjoittanut aiemmin Lillukan perheestä koska olen mielessäni maistellut ja muhitellut talon asukkaiden nimiä ja tarinaa. Nyt kuitenkin olen saanut tehtyä työhuonetta josta tulikin oikeastaan Einarin oma työhuone, jossa hän saa hoidettua kaupan paperiasiat ja keskittyä rakkaaseen metsästysharrastukseensa. Myös Limppu-kissa nähdään usein Einarin lempituolissa nukkumassa kun Einari hoitaa asioita.

1995517.jpg  

Yleiskuva huoneesta. Huone on tapetoitu oikalla tapetilla. Tarraboordin löysin kirpparilta ja hieman kavensin sitä sopivammaksi. Kirjoituspöytä ja  korkea kirjakaappi on tehty 2 ja 4 mm koivuvanerista ja maalattu samalla mahongin värillä kuin salin huonekalut. Kirjoituspöydän jalkoina ovat pienet puuhelmet. Nahkaisen laiskanlinnan olen tehnyt jo aiemmin. En voi olla mainitsematta hirvenpäätä jonka löysin kirpparilta eurolla. Eihän se ole täysin aidon näköinen mutta empä olisi ehkä osannut itse tehdä parempaa. Vihreä kuuppaisen pöytälampun jalan tein vanhasta lipaston vetonupista, piirtoheitinkalvosta jonka maalasin vihreäksi ja kuuppakehikon viinipullon korkissa olevasta rautalankaosasta. Kattolampun olen tehnyt joskus aikaa sitten pitkistä puikkohelmistä. Työtuolia en ole vielä ennättänyt tehdä huoneeseen.

1995556.jpg

Tässä kirjoituspöytä lähempää. Pitihän minun tehdä myös kirjoitusalusta pöydälle.

1995566.jpg

Limppu-kissan lempipaikassa unet maistuvat ja ennenkaikkea saa olla rauhassa Lätty-koiralta sillä työhuoneeseen on Lätyltä pääsy kielletty.

1995573.jpg

Tärkeitä liikekirjeitä ja laskuja on kauppiaan hoidettava lähes päivittäin.