Lomalla pitäisi osata vaan olla, löhöillä sanotaan. Minulle pelkkä oleminen, löhöily ei kuitenkaan tunnu sopivan. Parempi on suunnitella ja näperrellä jotain pientä, josta saa kummasti mielenrauhaa ja virikettä kun sen voi tehdä omalla tahdilla ja ajalla. Niinpä näinä lomapäivinä olen saanut aikani kulumaan ihmeen hyvin kaikenlaisten minitavaroiden tekemisellä. Minua kiinnostaa kovasti tehdä tiili/kiviseinän näköistä pintaa ja olenkin löytänyt netistä muutamia tekniikoita joilla kivipintaa voi toteuttaa melko helposti ja halvalla. Olin jo kauan haaveillut tekeväni huvimajan ja siihen kokeilin tehdä tiililattian. Erään ohjeen mukaan lattiaan käytetään munakennoista saatavaa pahvia vai mitä se on nimeltään. Leikkasin munakennosta sopivan kokoisia "tiiliä" ja liimasin ne ensin pahville. Sen jälkeen maalasin lattian lähinnä ruskealla värillä ja saumasin tiilien välit vaalealla massalla. Massa taisi olla jotain kotikitin tms. sekoitusta. Muuta ei tuolloin löytynyt varastoistani. Olin ostanut alesta aiemmin jo kynttilälyhdyn ja kalustin huvimajan siihen. Olisi vaan saanut olla hieman suurempi maja. Tässä ensin kuva tekemästäni tiililattiasta.

738025.jpg

Ja huvimaja kalustettuna.

738029.jpg

Olen myös pitkään haaveillut toisesta nukkekodista. En tietysti olisi mitenkään onnistunut rakentamisessa ellei ihana mieheni olisi pannut töpinäksi ja aloittanut rakentamista ohjeitteni mukaan. Niinpä osat toisesta nukkekodistani ovat jo sahattu ja hiottu. Myös pohjamaalattu. Tilasin Nukkekoti ja Lelusta valmiit ikkunat ja ovet, joita olen myös maalaillut niin innolla, että ranne on kipeänä. Tästä toisesta  nukkekodistani en halunnut aivan yhtä suurta kuin ensimmäinen taloni on mutta väkisinkin siitä on tulossa lähes yhtä iso. Kolme kerrosta ja ullakkotilat. Olen myös muhitellut ajatusta keitä taloon muuttaa. Omasta suvustani löytyy mielenkiintoisia henkilöitä, joita aion käyttää tarinassani. Myös nimen olen jo keksinyt uudelle talolleni. Lomareissulla Ilomantsissa nimi tulla tupsahti eteeni kun juttelimme isäni kanssa menneistä ajoista. Paljastan nimen myöhemmin. Kuvia aloitetusta uudesta nukkekotiprojektista.

738079.jpg

Talon seinät ovat 9 mm koivuvaneria. Sisäseinät tulevat hiukan ohuemmasta vanerista. Muut mitat talosta ovat korkeus 115 cm, leveys 68 cm ja syvyys 37 cm.

738212.jpg

Tässä kokeilimme seinien pystytystä paikoilleen. Viimeistelynaulain oli oiva apu seinien kokoamisessa. Oli minusta sen verran hyötyä noissa sahaushommissa, että pitelin levyjä paikalleen kun mies sahasi.