No, vaikka tästä. Nukkekotiharrastukseni alkoi jo pikkutyttönä. Muistan, kun sain lahjaksi isäni tekemän nukkekodin. Se oli kolmekerroksinen. Alakerta, keskikerros ja vintti. Muistaakseni talossa oli punainen katto. Äitini kutoi sinne pari oikeaa räsymattoa villalangoista. Keittiönkalusteet ja olohuoneenkalusteet sain myöhemmin lahjaksi. Keittiökalusteista minulla on tallessa vieläkin peltinen kaapisto. Se taitaa olla jo antiikiksi luettava. Olohuoneen kalusteet olivat muovisia, "rokokoo" -mallisia, ruskeita. Minulle ihania aarteita silloin. Niitä kalusteita kohtasi myöhemmin tuho sillä nuorempi siskoni ja serkkuni veivät nuo ihanat aarteeni kerran salaa ulos, hiekkalaatikolle. Tuoleista ja pöydistä hävisi monta jalkaa. Pystyin kuitenkin leikkimään talollani edelleen vaikka harmittelin kadonneita osia. Joitakin vuosia myöhemmin kun muutimme pois entisestä kodistamme myös minun nukkekotini hävitettiin. Lienenkö kasvanut jo niin isoksi, ettei leikkiminen enää kiinnostanut vai mikä lie ollut syy, en enää muista.

387724.jpg

Aarteeni, jäljelä olevat nukkekotitavarat lapsuuteni nukkekodista.

Kiinnostuin uudelleen nukkekodeista noin kymmenen vuotta sitten olisiko ollut vuosi 1998. Ostin sattumalta Vivienne Boultonin Nukkekotikirjan. Kirjassa neuvotaan tekemään itse nukketalon nuket, huonekalut ja pikkutavarat. Samoihin aikoihin mieheni sairastui vakavasti. Minä olin tietysti järkyttynyt ja neuvoton. Olimmehan olleet siihen saakka molemmat hyväkuntoisia ja terveitä. Onneksi hänelle annettiin vielä elonpäiviä ja hän selvisi. Siinä kuitenkin mieheni toipuessa ja vielä pienessä epävarmuudessa ollessani minun täytyi saada jotain muutakin ajateltavaa. Muistin ostamani nukkekotikirjan. Aloin miettiä yhä enemmän mitä kaikkea voisin tehdä  ja innoistuin yhä enemmän. Se oli minulle kuin terapiaa  ja on vieläkin kun haluan paeta jotain epämiellytävää. Kaikilla meistä olisi hyvä olla jokin harrastus johon voisi uppoutua silloin kun maailma "ahistaa" tai kun vain siltä tuntuu. Onneksi minulla on nukkekotiharrastus.

376571.jpg

Nukkekotini, jossa olisi vielä tekemistä. Ullakko on kokonaan sisustamatta. Sinne olen ajatellut laittaa sisäkön ja keittiönväen huoneet.